torsdag den 17. september 2015

Leverance 2- bliv ven med dit bibliotek

 ”Bliv ven med dit bibliotek”
Modul 1: Professionsidentitet og relation.


Arkitekturtegning over de 2 afdelinger på biblioteket – reoler med fag/emner:

Teorien bag de begreber, vi typisk hører i undervisning og vejledning:
·      Flow-modellen:
Ophavsmand: Mihály Csikszentmihalyi
Link: http://www.blivklog.dk/Teori/Livsglaede-lykke-og-trivsel/Flow.aspx
”Flowoplevelse, optimaloplevelse; oprindelig kaldet autotelisk oplevelse, hvor aktiviteten bliver værdifuld i sig selv; harmonisk tilstand af fuld opmærksomhed om og engagement i en aktivitet; oplevelse af overensstemmelse mellem mål og handlemuligheder; kan tilstræbes viljemæssigt og opnås inden for alle livets områder, som fx arbejde, uddannelse, leg, samvær og musik.”

·      SMTTE-modellen:
Ophavsmand: Lena Uldall
”SMTTE-modellen er oprindeligt udviklet i Norge til folkeskolen og det pædagogiske område, men kan også bruges som strategisk værktøj ifm. organisationsudvikling og strategiudvikling. Det er en enkel evaluerings og kvalitetssikrings metode”


·       Det fælles tredje:
Ophavsmand: Michael Husen
”Vi vil gennem arbejdet med det fælles tredje give den unge en oplevelse af, at vi er fælles om opgaven, herved opnås den ligeværdige relation. Vi oplever, at det fælles tredje kan give mulighed for, at relationen mellem pædagog og den unge forstærkes i fordybelsen af den givne aktivitet. Det fælles tredje er en del af vores behandlingsmetode, da vi gennem aktiviteten kan synliggøre for den unge, hvordan man begår sig i relationen eller fællesskabet. Vi oplever, at vi ved at skabe en ligeværdig arbejdsrelation opnår muligheden for en kommunikation med den unge, som er helt unik. Samtaler med de unge fungerer rigtig godt, når vi arbejder "side by side".”


·       Rummet som den tredje pædagog:
“I forbindelse med Reggio Emilia bliver der ofte talt om begrebet “Rummet som den tredje pædagog”. Første pædagog er selve pædagogen, anden pædagog er pædagogikken og den tredje pædagog, er som begrebet ligger op til, rummene. Rummet i daginstitutionerne er funktionsopdelt med mulighed for, at børnene kan udforske alle deres sanser og opleve rummet.”

·       Learning by doing:
Man lærer ved at gøre”


·       Den hele arbejdsproces:
Ophavsmand: Michael Husen
”En hel arbejdsproces består af fire faser: 1. fase er beslutningen om, at et bestemt stykke arbejde skal udføres, eller at en bestemt opgave skal løses. 2. fase er planlægningen af, hvordan man skal bære sig ad, og hvilke hjælpemidler, man skal bruge. 3. fase er udførelsen af de funktioner, der fører til målet. 4. fase er værdsættelsen af resultatet, hvorunder man tager stilling til, om det er tilfredsstillende og ordentligt udført.”

·       Læreplaner i daginstitutioner:
”En plan, der bliver udarbejdet som en slags retningslinje for daginstitutioner.”

·       Serviceloven:
”Loven omfatter tilbud, som giver mulighed for fleksibel og individuel støtte, og hvor intensiteten i indsatsen er forskellig alt efter målgruppe. Ydelserne har tre niveauer. Det første og andet niveau udgør et sammenhængende ydelsessystem af forebyggende karakter. Det første niveau er gratis tilbud om rådgivning til borgere med sociale problemer i bred forstand. Andet niveau er en række almene servicetilbud, der normalt betales for; fx børnehave, vuggestue, fritidshjem og almene tilbud til voksne. Det tredje niveau er særlige tilbud og hjælpeforanstaltninger til borgere med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer; fx forsorgshjem.”

·       Folkeskoleloven:
“En lov lavet i folketinget om hvilke rammer folkeskolen skal arbejde under.”


Find 5 interessante tidsskrifter og del en artikel med andre vha. et reklamespot:


Find en grundbog/antologi, søg litteratur vha. en litteraturliste, og lav selv en liste:

Pædagogisk
Primær:
Ritchie, T. (red.) (2013), Metoder i pædagogers praksis, 1. udg., s.9-25, Billesø og Baltzer

Kapitel – metoder i pædagogens samspil med barnet, Konflikthåndtering i børnehøjde –en anderkende tilgang
s. 9 Anerkendelse – to spor
s. 10 Om begrebet anerkendelse
s. 10 Anerkendelse som deling
s. 12 Definitionsmagt og barnets selvværd
s. 13 Dialektisk relationsteori
s. 17 Politi og røvere 
s. 21 Opfølgning
s. 22 Rollefordeling 
s. 22 Anerkendlese i episoden
s. 23 Læringsdimensionen
s. 25 Afslutning

Sociologi
Primær:
Hammerlin Y., Larsen E. (2012), Menneskesyn i teorier om mennesket, 2. udg., s. 48 – 56, Klim

Kapitel 2 Teoretisk grundlag
s. 48 Etik, moral og menneskesyn
s. 50 Ordene moral og etik
s. 52 Vores udgangspunkt og forståelse af mennesket – et virksomhedsteoretisk perspektiv
s. 56 Virksomhedsteoretisk perspektiv

Kommunikation
Bøttcher L., Dammeyer J. (2015), Kommunikationshandicap – i et pædagogisk og psykologisk perspektiv, 1. udg., s. 35-44, Samfundslitteratur

Kapitel - Funktionsnedsættelser og kommunikation
s. 35 Handicap, funktionsnedsættelser og kommunikationsvanskeligheder
s. 38 Medfødte eller erhvervede sprog- og kommunikationsvanskeligheder
s. 40 Typer af kommunikationshandicap
s. 42 Udvikling af sprog og kommunikation hos børn, unge og voksne med funktionsnedsættelser - konsekvenser af kommunikationsvanskeligheder
s. 44 Afslutning
  
Sundhed
Sekundær:
Troelsen J.(red.) (2010), Bevægende rammer, s. 135-146, Forfatterne og Syddansk Universitetsforlag.

Kapitel - Kvinder i idrættens rum
s. 135 Introduktion
s. 136 Arkitekturpsykologien
s. 138 Lokale - og Anlægsfondens undersøgelse af kvinder, arkitektur og idræt
s. 141 Udfordringer og anbefalinger til eksisterende og nye anlæg
s. 146 Afslutning

Studieteknik
Sekundær:
Heltberg E. (2001), Studieteknik, 4. udg., s. 37-40, Nordisk Forlag A/S

Kapitel 6 Notatteknik s. 36
s.37 Det praktiske
s. 38 Forskellige slags notater til forskellige formål:
s. 40 Generelt om noter

Websider:
Sekundær:

Redaktionen, Hermeneutik, lokaliseret d. 16/9 2015 på:


Lær bibliotekarernes navne og find et foto af deres ansigt på UCNtern/intranettet:

Hvad er en god bibliotekar? Hvad er en god vejleder? Og en god studerende?
Hvad er en god bibliotekar?
En der kan lide sit job. En der forstår at hjælpe med at finde det, der er relevant for dig og kan komme med gode alternativer til det, du ikke lige kan få fat på.
Det er vigtigt, at en bibliotekar er inde i sit stof, så de bedst muligt kan hjælpe dig - et godt overblik samt vide hvor tingene står, så vedkommende kan hjælpe mest effektivt.
Skal være serviceorienteret, have kombinationsevne og kunne omgås alle typer mennesker.
                                                                                                                                                 
Hvad er en god vejleder?
En vejleder skal være god til at lytte og forstå mange forskellige problemstillinger.
Det skal være en pålidelig person, der udstråler, at man kan stole på vedkommende - hvad end vedkommende bliver fortalt, kommer det ikke videre.
De skal vise en tillid og åbenhed, så man har lyst til at komme til dem med sine problemer.
Som vejleder skal man kunne spejle sig og relatere til de studerende, samt kunne sige fra og kende sine begrænsninger som f.eks. at sende folk videre i systemet eller henvise til en psykolog eller lign., hvis opgaven bliver for stor.

Hvad er en god studerende?
En god studerende er en, der har styr på sine ting. En der engagerer sig i undervisningen, gruppearbejdet og fællesskabet.
En der laver sine ting til tiden, viser respekt for regler, lærere og elever.
En der er veloplagt og forbereder sig så vidt muligt.
En der viser hensyn til, at andre har forskellige måder at lære på.
En der er god til at benytte sig af hjælp fra medstuderende og læreres stærke sider.



1 kommentar:

  1. Hej Gruppe 1 - og tak for en fin leverance-opgave!

    I har fundet arkitekttegningen for UCN-biblioteket og har fyldt denne med numre og stikord mhp. at udpege, hvor de pågældende emner og materialer befinder sig. Godt.

    Jeres søgninger og definitioner mht. bestemte begreber, fx flow, virker anvendelige og troværdige.

    Ikke alene har I arbejdet med at lave en kilde-/litteraturliste ud fra de regler, som APA udstikker, I har oven i købet bladret materialerne igennem og angivet spændende begrebers placering vha. sidetal. Godt.

    Det eneste, der generer mine øjne lidt er:
    - Størrelsen på arkitekttegningen og på jeres skrift, er for lille.
    - Jeg ville gerne have haft et par fotos mere i jeres tidsskrifts-reklame (fx tidsskriftshylden i total, eller zoomet ind på arkitekttegningen, og et billede af en interessant artikel-side i tidsskriftet).

    Til gengæld er det godt at se, at I har arbejdet selvstændigt med at definere, hvad en god bibliotekar, vejleder og studerende er ifølge jer. Dvs. at det har I tænkt over, frem for bare at indsætte en definition fra en bog om studieteknik.

    Godt.

    SvarSlet